Actuele zaken op de Nederlandse kansspelmarkt
Geplaatst op 15 november 2025, om 03:03 uurEr gebeurt altijd van alles en nog wat rond de Nederlandse kansspelmarkt, al sinds het moment dat online gokken werd geëgaliseerd in 2021. Zowel toezichthouders als de overheid proberen veel aandacht te besteden aan verantwoord spelen en komen met verschillende initiatieven om dit te verbeteren. Daarnaast zijn er nog een aantal andere actuele zaken die interessant zijn om te volgen.
Dat de vele regels niet altijd de gewenste uitwerking hebben blijkt uit een aantal zaken. Zo zijn er veel spelers die tegenwoordig voor een buitenlands online casino als Nyxbets kiezen. Dat heeft vooral te maken met het grotere spelaanbod, de vele bonussen en de keuze uit meer betaalmethoden. Spelers kunnen hier dus kiezen voor een spelervaring die meer past bij hun persoonlijke voorkeur. Dat staat soms in verband met de onderstaande zaken, al is dit niet altijd het geval.
Risicoanalyses online sportweddenschappen
Vanaf het begin na de legalisatie van online kansspelen in 2021 hebben aanbieders die een licentie krijgen ook een zorgplicht richting spelers. Door een combinatie van verschillende maatregelen is het de bedoeling om Nederlandse spelers te behouden tegen gok problemen en ervoor te zorgen dat zij op een veilige manier kunnen inzetten zonder daarbij onnodige risico’s te hoeven lopen. Een nieuw onderdeel hiervan zijn de risicoanalyses voor sportweddenschappen.
Toch blijkt dat verschillende aanbieders soms op een heel andere manier omgaan met de verantwoordelijkheid die zij hebben. Als er gekeken wordt naar sportweddenschappen hebben zij namelijk ook een belangrijke rol in het voorkomen van matchfixing. Na aanvullend onderzoek bleek dat de risicoanalyses die bookmakers moeten doen nog niet altijd voldoen aan de wettelijke eisen die hierbij horen. Er zal in de komende jaren dan ook steekproefsgewijs gevraagd worden naar de analyses van aanbieders om te kunnen zien of deze nu wel aan alle eisen voldoen.
Kansspel aanbieders moeten klantenservice verbeteren
Er gaat beter gecontroleerd worden op de risicoanalyses die worden uitgevoerd voor sportweddenschappen en een aantal kansspel aanbieders moet ook verbeterde service gaan bieden. Zo was er in november nog een kansspel aanbieder die erop werd aangesproken dat zij gebrekkig bereikbaar zouden zijn. Deze conclusie werd getrokken nadat er een groot aantal Nederlandse spelers melding maakte dat zij niet altijd met medewerkers van het ondersteuningsteam in contact konden komen, terwijl dit wel zou moeten gezien de voorwaarden van de Nederlandse vergunning.
Een andere klacht die over hetzelfde online casino naar buiten kwam was dat de welkomstbonus niet altijd automatisch werd ontvangen. In de reglementen voor de licentie voor de Nederlandse markt staat onder andere dat bedrijven die deze krijgen ten alle tijden bereikbaar moeten zijn voor Nederlandse gokkers. Ook dit heeft met de zorgplicht te maken, want online casino’s moeten op ieder moment beschikbaar zijn om spelers te kunnen helpen die in de problemen zitten. Het is overigens niet zo dat men helemaal niet bereikbaar was, maar door de vele mensen die nadat de website live gingen vragen hadden, ontstonden er lange wachttijden. Daar is de betreffende aanbieder nu op aangesproken.
Verplicht exit plan bij aanvragen licentie
Als er een licentie wordt aangevraagd, zal er tegenwoordig ook verplicht een exit plan moeten worden gemaakt. Hiermee moeten online casino’s ervoor zorgen dat zij een duidelijk plan hebben voor het moment dat hun vergunning weer ten einde loopt of zij besluiten om deze op te zeggen. Hiervoor moeten zij bij de aanvraag van een licentie een document aanleveren waarin alles staat over de technische, financiële en juridische afhandeling voor op dit moment. Er moet hieruit duidelijk blijken dat er kan worden gewaarborgd dat aan alle verplichtingen kan worden voldaan.
Vanaf 1 januari 2026 zal het verplicht zijn om bij het doen van een aanvraag een exit plan hierbij in te leveren. Dit geldt voor alle aanbieders, die hiermee kunnen laten zien wat zij van plan zijn als er weer een dag komt dat zij besluiten te stoppen met het aanbieden van hun diensten op de Nederlandse markt. Daarbij moet de aandacht er vooral op liggen dat de tegoeden van spelers snel en efficiënt weer kunnen worden terugbetaald aan iedereen met een account die daar nog recht op heeft.
Nieuwe campagne voor Cruks register
Er zijn inmiddels ruim 106.000 spelers uit Nederlandse die zich in de loop der jaren hebben ingeschreven bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS). Hier kun je tijdelijke uitschrijving aanvragen waardoor het niet mogelijk is om mee te doen met online en offline kansspelen in Nederland bij aanbieders met een licentie. Dit kan voor minimaal 6 maanden maar ook voor een veel langere periode, tot maximaal 99 jaar. Nadat je dit gedaan hebt is het na de initiële periode van 6 maanden wel mogelijk om eerder uitschrijvingen aan te vragen maar geldt daarbij eerst een afkoelperiode van 8 dagen.
Er is nu een campagne gestart om nog meer aandacht te vestigen op de mogelijkheid voor spelers om zich uit te schrijven in het register. Deze heeft inmiddels zelfs een prijs gewonnen in de categorie maatschappelijk. Omdat de aandacht ligt op verantwoord spelen en er duidelijk wordt gemaakt dat je ook met gok problemen verschillende dingen kunt doen om geholpen te worden ziet men dit als een speciale campagne die hoop uitstraalt in plaats van alleen maar in te zoomen op de vervelende kanten van een gok probleem.